“Cadourile sunt ocazia sa realizam cat de putin ii cunoastem pe cei carora le oferim” (Dr. House)

Pe langa ziua de nastere si eventual ziua numelui, Craciunul e principala ocazie de oferit cadouri. Si ce e mai frumos decat sa intri in spiritul Craciunului, varianta consumerista: alergatura prin magazine sau pe internet, asteptare febrila a curierului, intrebandu-te daca oare firma de curierat va da un rateu tocmai la tine sau nu, poate lungul drum pana acasa dupa orele de cumparaturi.

Dincolo de efortul pe care il facem in aceasta perioada, cred ca importanta este si ideea din spatele unui cadou. Dezvoltand titlul, mi se intampla si mie sa primesc sau sa ofer cadouri care nu au legatura cu persoana in cauza.

Si ma intreb atunci: de ce sa mai oferi un cadou daca nu ti-ai facut temele, nu te-ai intrebat de ce il oferi, ce mesaj vrei sa transmiti cu acel cadou, ce iti doresti sa simta omul caruia il oferi? E presiunea sociala care ii face pe unii oameni sa ofere cadouri fara sa se gandeasca inainte daca e relevant si interesant? Posibil. Eu am simtit asta si am oferit cadouri din acest motiv: presiune sociala, conventii, “asa se face”. Si am reusit de fapt sa fac un lucru “senzational”: sa imi anulez identitatea, pentru ca alegeam cateodata sa tin cont mai mult de aceasta presiune sociala in loc sa ma intreb de fapt ce vreau cu adevarat.

Oare cati dintre cei care ofera cadouri fara sa le conecteze cu ce e important sau cu ce conteaza pentru persoana respectiva, se simt cu adevat multumiti, impacati si impliniti? Sau pentru unii dintre ei fericirea este de fapt eliberarea de presiunea sociala (“am bifat-o si pe asta!”)? Pare ca traim intr-o perioada in care ocaziile de a oferi cadouri si de a-i cunoaste mai bine pe cei care conteaza pentru noi, ne transforma in fiinte care “bifeaza” ca si-au indeplinit rolul social. Oare cat de autentic e acest lucru?

Cred ca uneori oferirea de cadouri activeaza un fel de motivatie impusa (“trebuie sa caut si sa ofer un cadou” / “cum scap mai repede de asta?”) combinata cu o motivatie externa (“astept sa vad zambetul persoanei care il primeste, ca un semn ca mi-am indeplinit rolul”). E un fel de fast-food motivational: oferi cadouri pentru a scapa cat mai repede de corvoada, pentru a primi un zambet (uneori de complezenta), pentru a bifa social.

Daca te-ai intreba de la cine ai invatat cum sa oferi cadouri, ce ai raspunde? Cine ti-a fost model? Si ce ai invatat de la persoana respectiva: sa cauti cadouri pe fuga, ca sa bifezi ca ai facut-o si pe asta sau sa oferi cadouri care au sens pentru cei care le primesc? In familia ta cum se ofera cadouri? Tu cand ai primit ultima data cadouri care ai simtit ca au valoare pentru tine, ca cel care ti le-a oferit s-a gandit de ce ti le ofera?

Mai sunt niste intrebari la care te invit sa iti raspunzi: cat de multe cunosti despre persoana careia ii oferi cadoul? Ce apreciaza persoana respectiva cel mai mult in viata? Ce prioritati are? Ce interese? Ce aspiratii si dorinte? Ce valori iti demonstreaza persoana prin felul in care isi traieste viata? Cum poate cadoul tau sa ii raspunda valorilor pe care le are, sa ii sustina prioritatile si interesele?

Cum ar fi daca, gasindu-te in categoria celor care cumpara cadouri fara sa se gandeasca prea mult la ce apreciaza cu adevarat persoana careia i le oferi, ai reflecta putin la nevoile acestei persoane?

Cum ar fi daca i-ai oferi un cadou care:

  • sa reflecte ceea ce e important pentru persoana respectiva in viata
  • sa fie in directia preocuparilor sau pasiunilor acestei persoane
  • sa ii sustina valorile pe care le practica zilnic in viata si pe care si tu le vezi

Sunt sanse foarte mari ca daca decizi sa faci acest exercitiu, sa simti ca motivatia ta de a oferi cadoul este una mult mai puternica si mai de calitate. Te vei bucura de experienta alegerii cadoului in loc sa fii frustrat(a) ca mai ai si asta pe lista si nu vei mai cauta zambetul aprobator al primirii cadoului, pentru ca vei sti ca ai ales unul care se potriveste cu ceea ce isi doreste sau apreciaza in viata persoana respectiva.

Dar… pentru ca asta sa nu fie un efort pentru tine, important este daca la randul tau tu apreciezi suficient de mult acest aspect incat sa fie foarte sus in prioritatile si valorile tale in viata. In cazul in care tu oferi cadouri in felul in care l-am descris in paragraful precedent, inseamna ca deja practici de multa vreme acest proces, deci pentru tine e foarte posibil sa fie una dintre valorile importante in viata.

Viata ne demonstreaza care sunt valorile noastre si nu o lista prefabricata din care sa alegem cuvinte care dau bine. La fel se intampla si cu acest moment frumos, numit Craciun: cum alegem si cum oferim cadourile ne arata de fapt ce valori avem si ce apreciem cu adevarat in viata, pentru ca tiparul mental nu se schimba cu ocazia sarbatorilor.

%d bloggers like this: